Még csak 16 éves az OTDK Műszaki Tudományi Szekciójának legfiatalabb résztvevője

Az idei konferencia legfiatalabb résztvevője a 16 éves Szeőcs Dávid volt, aki az Országos Tudományos Diákköri Konferenciára is továbbjutott. Vele beszélgettünk tapasztalatairól.

A Debreceni Egyetem Műszaki Karának 2024-es Tudományos Diákköri Konferenciáján középiskolás diákok is bemutathatták kutatásaikat. Az új felvételi rendszer keretében a Kar többletpontokat ad a középiskolásoknak az eredményes TDK-szereplésért. Az idei konferencia legfiatalabb résztvevője a 16 éves Szeőcs Dávid volt, aki az Országos Tudományos Diákköri Konferenciára is továbbjutott. Vele beszélgettünk tapasztalatairól. 

Szeőcs Dávid

Gratulálok az OTDK-ra való továbbjutásodhoz! Mi motivált arra, hogy részt vegyél a TDK-n?
Már korábban elkezdtem dolgozni egy drónos projekten, mert nagyon érdekelt a technológia mögötte. Kezdetben csak hobbi volt, nem volt különösebb célom vele. Aztán az iskolámban meséltem róla a tanáraimnak, akik felhívták a figyelmemet a TDK lehetőségére. Úgy gondolták, hogy az ötletem eredeti és különleges lehet a versenyen, így elindultam rajta.

Mi volt a kutatásod pontos címe és mennyi időt vett igénybe a felkészülés?
A témám címe: Függőleges fel- és leszállás merevszárnyú pilóta nélküli repülőgépekkel tolóerővektor-eltérítés használatával. A nyári szünetben kezdtem el komolyabban foglalkozni vele. Többször bejártam az egyetemre konzultációkra Kostyák Ferenchez és Abdullah Masukhoz. Először az irodalmi áttekintést készítettem el, majd az őszi szünetben írtam meg a dolgozatom nagy részét, ekkorra állt össze teljesen az ötletem. A konzultációk sokat segítettek abban, hogy pontosan lássam, hogyan kell a dolgozatot felépíteni. 

Mindössze 16 éves vagy. Mindig is érdekelt ez a terület? 
Igen, már régebben is vonzott a technológia és a programozás. Apukám programozó matematikus, így már alsó tagozatos koromban elkezdtem érdeklődni iránta. Később, ötödik-hatodik osztályban robotika versenyeken vettem részt, amelyek meghatározó élmények voltak számomra. A középiskolában eleinte az új környezet miatt kicsit háttérbe szorult ez az érdeklődés, de aztán a matematika és a fizika ismét nagyon lekötött.

Milyen érzés volt egyetemisták között versenyezni? Nem volt megilletődöttség benned?
Úgy álltam hozzá, hogy már az is hatalmas lehetőség, hogy részt vehetek a versenyen, így nem volt vesztenivalóm. Ettől függetlenül izgultam, főleg az előadásom előtt, de végül nagyon örültem, hogy ott lehettem.

Szeőcs Dávid

Milyen tapasztalatokat szereztél, amelyek a későbbiekben is hasznosak lehetnek számodra?
Nagyon sokat tanultam arról, hogyan kell egy tudományos előadást megfelelően felépíteni és bemutatni. Bár nem éreztem tökéletesnek a prezentációmat, mégis rengeteget fejlődtem. Az is sokat segített, hogy másokat is meghallgattam és inspirálódtam.

A konzulensed Masuk Abdullah fiatal oktató, de vele angolul kommunikáltatok. Mennyire volt nehéz így együtt dolgozni?
Nem jelentett nagy akadályt, tulajdonképpen mindig lefordítottam angolra a prezentációimat és a dolgozatokat amiket küldtem neki. Szerintem jól megtaláltuk az összhangot a munkában. 

Mit tanácsolnál azoknak a középiskolásoknak, akik fontolgatják a TDK-n való indulást?
Ne féljenek kipróbálni magukat! Már az is nagy eredmény, ha részt vesznek, hiszen rengeteget lehet tanulni ebből a folyamatból. Ha elsőre nem is tökéletes az eredmény, a tapasztalatok segítenek a fejlődésben, és legközelebb még jobb teljesítményt nyújthatnak.

Milyen irányba tervezel továbbtanulni?
Valószínűleg valamilyen mérnöki vagy kutatói pályát választok, leginkább a fizika érdekel.

Szeőcs Dávid

A pedagógus szerepe a tehetséggondozásban
A diákok sikerei mögött mindig ott állnak az elhivatott tanárok. Szeőcs Dávid felkészítő tanára, Farkas Oszkár elmondta: fontos, hogy a fogékony diákok tudományos kíváncsiságát minél korábban felébresszék, és egyúttal megtanítsák őket a versenyhelyzetekben való helytállásra. A középiskolás TDK remek lehetőség mindkét készség fejlesztésére.

A verseny egyik legnagyobb motivációs ereje az volt, hogy a diákok egyetemi oktatókkal dolgozhattak együtt. Megtanulták, hogyan kell szakirodalmat olvasni, kutatási témát feldolgozni, dolgozatot írni és előadást tartani. Az idei versenyen a középiskolások előadásaiban olyan témák jelentek meg, mint a csoportelmélet, a folyamatok megfordíthatatlansága, az energetika, a 3D nyomtatás és a hidromorfológiai kutatások. A változatos témafelhozatal is bizonyítja, hogy a középiskolás diákok számára is van hely a tudományos életben.
 

Legutóbbi frissítés: 2025. 04. 23. 09:46